Azalkmaarnieuws.nl heeft geen officiële band met de handelsmerkhouders of clubs die op deze website worden vermeld.

Waarom voetbalclubs crypto- en casinosponsors omarmen

Voetbal is een enorm populaire sport in Nederland en in de rest van de wereld. Voetbalwedstrijden trekken dan ook sponsors van alle sectoren aan, of het nu gaat om een lokale voetbalmatch of een groot internationaal toernooi.

Voor sponsors is er een duidelijk voordeel: miljoenen mensen kijken naar voetbal, wat betekent dat er heel veel ogen naar een vermelding van hun merk of product kijken.

Maar wist je dat de laatste jaren veel voetbalclubs samenwerkingen aangaan met bedrijven uit de cryptowereld en de gokindustrie? Deze trend roept veel vragen op, vooral omdat beide sectoren niet zonder controverse zijn.

Waarom kiezen voetbalclubs ervoor om deze sponsors te omarmen en wat betekent dit voor de clubs, de fans en de industrie als geheel?

1. Financiële voordelen voor voetbalclubs

Het grootste en meest overduidelijke voordeel is het financiële aspect. Het is geen geheim dat sponsors uit de cryptowereld en de gokindustrie vaak grote budgetten beschikbaar hebben – beide sectoren zijn immers miljarden waard. Dergelijke bedrijven zijn vaak bereid om grof geld te betalen voor de zichtbaarheid en merkbekendheid die voetbal kan bieden.

Voetballen, of toch een voetbalclub uitbaten, is niet gratis. Voetbalclubs, vooral de grootste Europese clubs, hebben vaak hoge kosten, bijvoorbeeld voor spelerssalarissen, stadiononderhoud en technisch personeel. Samenwerkingen met grote sponsors helpen om deze kosten te dekken en om clubs financieel stabiel te houden.

Vooral cryptobedrijven zijn vaak bereid om aanzienlijke bedragen te investeren, aangezien deze nog nieuw zijn op de markt en er belang bij hebben om hun merk bekendheid te geven bij een groot publiek, dat in vrijwel alle gevallen nog nooit heeft gehoord van een bepaald cryptobedrijf.

De samenwerking met populaire voetbalclubs kan daarbij helpen, aangezien voetbal wereldwijd miljoenen fans bereikt. Daarnaast is de gokindustrie al langere tijd een vaste speler in de sportwereld, en deze bedrijven hebben bewezen dat ze in staat zijn om langdurige en lucratieve sponsordeals af te sluiten met sportclubs.

Hierbij moeten we wel een kanttekening maken dat deze industrie helaas op sterven na dood is, doordat onze Kansspelautoriteit heeft geoordeeld dat reclame voor gokken uit den boze is. Rond de zomer van 2025 zal een totaalverbod ingaan op sponsoring van sportclubs door gokbedrijven, wat een aderlating betekent voor zowel de voetbalwereld als de online casino’s.

Let op, dit geldt natuurlijk alleen voor online casino’s met een vergunning binnen Nederland, casino’s die zich aan regels zoals het CRUKS (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) moeten houden. Het buitenlandse gokaanbod is onderworpen aan andere regels, die vaak flexibeler zijn ten opzichte van de sponsoring.

Zo zal je bij internationale competities naar verwachting wel nog steeds sponsoring vinden van gokbedrijven, wat op zich ook interessant is voor Nederlandse spelers die op zoek zijn naar een kwalitatief, buitenlands casino. Bij een top casino met de beste uitbetaling kan je immers diverse weddenschappen afsluiten en genieten van aantrekkelijke bonussen, op een veilige manier waarbij je privacy niet in het gedrang komt. Het is wel belangrijk dat je eerst professionele gidsen raadpleegt om de beste en meest betrouwbare casino’s en goksites te vinden, ongeacht welk team ze sponsoren.

2. Toegang tot nieuwe markten en technologieën

Een voetbalploeg is tegenwoordig veel meer dan een trainer en een elftal. Moderne voetbalclubs zijn echte machines, waarbij atleten bijvoorbeeld toegang hebben tot de nieuwste technologieën en de marketing van de club volledig gebaseerd is op diepgaande, technische analyses.

Crypto- en gokbedrijven vertegenwoordigen op bepaalde manieren de opkomst van nieuwe markten en technologieën, iets wat veel voetbalclubs graag willen omarmen om met de tijd mee te gaan.

Denk bijvoorbeeld aan het feit dat cryptomunten zoals Bitcoin en Ethereum steeds vaker worden gezien als alternatief voor traditionele valuta. Blockchaintechnologie kan de manier waarop we denken over financiën en transacties volledig veranderen, met talrijke toepassingen in vrijwel elke tak van de financiële wereld.

Door samen te werken met cryptobedrijven, tonen voetbalclubs aan dat ze niet vastgeroest zitten in het verleden en “zo werd het altijd gedaan”. Ze bewijzen dat ze zich richten op innovatie en bereid zijn om nieuwe technologieën te verkennen.

Dit zal hen geen windeieren leggen op directe wijze door deze technologie te omarmen, maar het zal hen op indirecte manier ook baten.

Dergelijke clubs zijn immers ook aantrekkelijker bij jongere generaties fans die geïnteresseerd zijn in technologie en digitale ontwikkelingen, zoals meme coins of NFT’s gebaseerd op voetbalspelers. Een goed voorbeeld hiervan is Sorare, een NFT-cryptogame met digitale voetbalkaarten.

Als we dan kijken naar de gokindustrie, is het duidelijk dat voetbalclubs al sinds jaar en dag stevig geprofiteerd hebben van de sponsoring door wedkantoren en casino’s, vooral omdat deze bedrijven bijdragen aan de popularisering van online gokken op sportwedstrijden.

In landen zoals Nederland is wedden op sportwedstrijden legaal en dan ook enorm populair. Door samen te werken met dergelijke gokbedrijven kunnen voetbalclubs hun merk linken aan de spanning van sportweddenschappen, iets wat een specifieke groep fans aantrekt en meer betrokken houdt bij de wedstrijden.

3. Betrokkenheid van de fans verhogen via crypto en gokken

Dat brengt ons naadloos tot het laatste punt. Voor alle voetbalclubs is fanbetrokkenheid een belangrijke prioriteit, want zonder betrokken en enthousiaste fans verliezen clubs een groot deel van hun identiteit en inkomsten.

Cryptosponsors bieden nieuwe manieren om de fans dichter bij hun club te brengen, vooral als die werken met “fan tokens” en blockchain-platforms. Veel clubs (zoals PSG en Ajax!) hebben zelfs hun eigen fan tokens geïntroduceerd.

Supporters van de club kunnen deze tokens kopen en verhandelen om exclusieve voordelen te krijgen, zoals stemrecht op bepaalde club-beslissingen of toegang tot exclusieve merchandise. Dit kan fans het gevoel geven dat ze een actievere rol spelen binnen de club, wat hun betrokkenheid en enthousiasme vergroot. Enthousiaste fans kopen vaker tickets voor wedstrijden, merchandise, enzovoort.

Op een vergelijkbare manier zorgen gokbedrijven ervoor dat fans meer betrokken raken bij de wedstrijden. Goksites bieden fans de mogelijkheid om op hun favoriete team te wedden, wat de spanning en het engagement bij de wedstrijd vergroot, zeker als je live gokt op een wedstrijd die momenteel aan de gang is.

Door sponsors uit de gokindustrie aan te trekken, kunnen clubs het enthousiasme van hun fans kanaliseren naar een bedrijf dat rechtstreeks het voortbestaan van de club ondersteunt. Hoewel gokken uiteraard ook negatieve kanten heeft, biedt het voor sommige supporters een extra laag spanning, vermaak en betrokkenheid bij hun favoriete sport – een associatie die veel topclubs maar al te graag willen aanwakkeren.

Azalkmaarnieuws.nl

Bezoek Azalkmaarnieuws.nl voor je dagelijkse nieuws, standen, statistieken en meer over AZ van Alkmaar. Blijf op de hoogte van de laatste AZ transfers, weddenschappen en bekijk de live scores tijdens AZ wedstrijden.

Azalkmaarnieuws.nl heeft geen officiële band met de handelsmerkhouders of clubs die op deze website worden vermeld. Al het nieuws op Azalkmaarnieuws.nl wordt geleverd door derden, die houder zijn van alle toepasselijke auteursrechten. Alle clublogorechten zijn eigendom van de clubs. Foto's die op Azalkmaarnieuws.nl worden gebruikt, zijn gelicenseerde afbeeldingen van ProShots.
© Azalkmaarnieuws.nl 2014 - 2024. Alle rechten voorbehouden.